استاندارد جرثقیل های تاور برجی (تاور)  ASME B30.3-2016 – استاندارد ایمنی برای مسیر کابل ها، جرثقیل، دریک، بالابر، قلاب، جک و اسلینگ ها- اسن مقاله ترجمه بخش بازرسی از استاندارد جرثقیل های تاور ASME B30 می باشد که توسط شرکت نیک بینش کارن ارائه شده است جهت بازرسی جرثقیل تاور برجی طبق استاندارد های روز دنیا و صدور گواهی سلامت جرثقیل با ما تماس بگیرید.

بخش 3-2-1: بازرسی جرثقیل تاور

3-2-1-1 عمومی

(الف) در مواردی که معیار بازرسی ارائه شده توسط سازنده [ به بند 3-1.9.1( I )   مراجه کنید] از اطلاعات ارائه شده در این بخش متفاوت باشد، معیار سازنده باید اولویت داشته باشد.

(ب) بازرسی باید توسط یک شخص تعیین شده انجام شود. هر گونه نقص شناسایی شده باید مورد بررسی قرار گیرد و تصمیم اینکه نقص خطر آفرین است یا خیر توسط یک فرد واجد شرایط انجام می شود.

طبقه بندی بازرسی جرثقیل تاور

(الف) بازرسی اولیه: جرثقیل های برجی باید تحت بازرسی دوره ای یا اصلی قرار بگیرند، همانطور که در بند 3-2.1.4 و 3-2.1.5 تعریف شده است 3-2.1.4 و 3-5.1.2 قبل از نصب و برپایی جرثقیل باید بازرسی انجام شود.  علاوه بر این، قبل از قرار دادن در خدمت، جرثقیل برجی جدید نصب شده یا اصلاح شده باید مورد بررسی قرار گیرد تا از انطباق با مقررات مربوطه اطمینان حاصل شود

(ب) بازبینی منظم : رخدادهای بازرسی برای جرثقیل های در خدمت به سه طبقه بندی تقسیم می شوند که  بر اساس فواصل زمانی که بازرسی ها باید انجام شود و سطح بازرسی می باشد. فواصل زمانی بسته به خدمات مورد نیاز جرثقیل و میزان سایش، خراب شدن یا نقص بخش های جرثقیل ممکن است در این سرویس مشخص می شود. این طبقه بندی بازرسی به طور منظم به عنوان بازرسی مکرر، بازرسی دوره ای و بازرسی اصلی تعیین می شود و فواصل انجام آنها در زیر تعریف می شود.

1- بازرسی های مکرر باید قبل از استفاده هر روز یا در فواصل توصیه شده توسط سازنده یا توسط یک فرد واجد شرایط انجام شود.
2- بازرسی های دوره ای باید سالانه، و یا در فواصل زمانی توصیه شده توسط تولید کننده و یا توسط یک فرد واجد شرایط انجام شود.
3- بازرسی های عمده باید در فواصل زمانی  60 ماه یا میزان توصیه شده توسط سازنده یا توسط یک فرد واجد شرایط انجام شود.

3-2.1.3  بازرسی مکرر جرثقیل تاور برجی

اقلام و شرایط مانند موارد ذکر شده باید در فواصل زمانی تعریف شده در بند 3-2.1.2(b)(1) یا به طور خاص برای یک مورد یا شرایط مشخص شده انجام شود. مشاهدات انجام شده در طول عملیات باید برای شناسایی عیب هایی که ممکن است بین بازرسی ها ظاهر شود مورد استفاده قرار بگیرد. قبل از اینکه جرثقیل به سرویس بازگردد، عیب های تعیین شده که ایجاد خطر می کنند باید اصلاح شود.  بازرسی:

(الف) تمام مکانیسم های کنترل برای عملکرد مناسب جرثقیل
(ب) زنجیرهای خم شده و یا از دست رفته یا سایر اعضای ساختاری در برج، جیب، جیب کانتر یا زاویه بوم

(پ) قاچ برج و پرانتز برای لقی و یا دررفتگی
(ت) سیم بکسل در بند  3-2.4 مورد نیاز است

(ث) مشخص کردن دستگاه برای بار، شعاع، زاویه بوم و سرعت باد. تأیید کالیبراسیون مورد نیاز نیست، مگر اینکه توسط سازنده یا شخص واجد شرایط تعیین شده باشد. اگر هر دستگاه مشخص شده ای دارای عیب باشد و تعمیر آن نتواند بلافاصله انجام شود، باید به بند3-2.3.3 و3-3.2.1(b)(4) و  برای اطلاعات اضافی به بند 3-2.2.2 مراجعه کنید.

(ج) سیستم های محدود کننده ای مانند حرکت واگن برقی و کاهش سرعت، محدودیت های زاویه بوم بالایی و پایین تر و کاهش سرعت، حرکت جرثقیل، حفاظت از دو بلوک و سیستم های تقویت بالابر برای عملکرد مناسب و دقت(پاراگراف  3-2.2.2 برای الزامات اضافی)
(چ) مخازن برای سیستم هایی مانند هیدرولیک، روانکاری و خنک کننده برای سطح مناسب مایع.
(ح) مکانیزم های عمل جابجایی جرثقیل تاور برای تنظیم مناسب با توجه به سرعت، صاف بودن یا عمل جرثقیل.
(خ) قلاب و چنگال : برای شرایط خطرناک به ASME B30.10 مراجعه کنید.
(د) پایه ها و پشتیبانی های ساختاری برای حل و فصل، حرکت، تغییر شکل، انباشت آب ایستاده یا باقی مانده، یا سایر علائم غیرطبیعی.
(ذ) شیلنگ های هیدرولیک و پنوماتیک.
(ر) اسناد (بخش 3-1.9‌ را مشاهده کنید)، نمودار ها، پلاک ها و نشانه های کنترل برای خوانایی و توجه.

3-2.1.4  بازبینی دوره ای جرثقیل تاور

(الف) اقلام و شرایط مانند موارد ذکر شده باید در فواصل مشخص شده در بند 3-2.1.2(b)(2)  یا به طور خاص برای یک مورد یا شرایط مشخص شده انجام شود. مشاهدات در طی عملیات باید مورد استفاده قرار گیرد تا عیب هایی که ممکن است بین بازرسی وجود داشته باشد شناسایی شود. نقص های  تعیین شده ی خطر آفرین باید قبل از اینکه جرثقیل دوباره به خدمت بازگردانده شود اصلاح شوند. اسناد اقلام و شرایط بازرسی به عنوان پایه ای برای ادامه ارزیابی  ها باید نگهداری شود.

بازرسی :

(1) موارد و شرایط مندرج در بند 3-2.1.3

(2) اعضای اصلاح شده، ترک خورده یا خورده شده در ساختار جرثقیل یا سیستم پشتیبانی جرثقیل. اگر علائم آسیب احتمالی مشاهده می شود، نیاز به حذف رنگ یا استفاده از یک سطح بالاتر از روش های تست غیرمخرب، جهت تعیین اینکه آیا یک خطر وجود دارد یا خیر ُ می باشد که باید توسط یک فرد واجد شرایط انجام شود.

(3) قرقره و درام آسیب دیده در تمام سیستم های طناب.

(4) قطعات شل، فرسوده، ترک خورده و یا تحریف شده، مانند پیچ و مهره، پین، یاطاقان، شفت، چرخ دنده ها، غلطک ها، دستگاه های قفل و بست، زنجیر چرخ و زنجیر و یا کمربندهای رانندگی.

(5) قطعات سیستم ترمز و کلاچ، لنت ها، چنگال ها و چنگک ها برای پوسیدگی که بیش از میزان تحمل مجاز اعلام شده توسط تولید کننده است.

(6) بار، باد، شعاع، و شاخص های دیگر برای اشتباهی در خارج از تلرانس توصیه شده توسط سازنده.

(7) سیستم های الکتریکی برای خراب شدن در کنترل کننده ها، سوئیچ های اصلی، مخابرات، اجزای، سیم ها، کابل ها و کنترل ها.

(8) بارگیری بالابر، لفینگ، واگن برقی(ترولی)، نوسان و مکانیزم حرکت برای سوء عملکرد، سایش و یا آسیب.

(9) پمپ ها، موتورها، شیرها، شیلنگ ها، اتصالات و لوله ها برای پسایش یا آسیب دیدن.

(10) طناب ها همانطور که در بند 3-2.4  مشخص شده اند

(11) پیاده روها، نردبان ها و سیستم های دسترسی برای نقص

(12) محافظ برای اجزای خراب یا آسیب دیده

(13) برق زمین ساختار جرثقیل برای اتصالات از دست رفته و یا اتصالات نامناسب

(ب) جرثقیل هایی که در مدت 1 ماه یا بیشتر بیکار بوده اند باید قبل از بازگشت به خدمت، مطابق با (الف) فوق بررسی شوند.

(ج) برای جرثقیل هایی با 5 سال یا بیشتر خدمات، بازرسی های انجام شده مطابق با (الف) بالا در فواصل مکرر توصیه می شود ، مگر اینکه سازنده فواصل دیگری را توصیه کند.

3-2.1.5

تست جرثقیل تاور

(الف) اقلام و شرایط مانند موارد ذکر شده باید در فواصل مشخص شده در بند 3-2.1.2(b)(3)  یا به طور خاص برای یک مورد یا شرایط مشخص شده انجام شوند.

علاوه بر موارد ذکر شده، بازرسی های سازنده و الزامات تعمیر و نگهداری باید انجام شود. مشاهدات انجام شده در طول عملیات باید برای شناسایی نقص ها استفاده شود. عیب های تعیین شده که خطر آفرین هستند باید قبل از قرار دادن جرثقیل در سرویس برطرف شود. اسناد اقلام و شرایط بازرسی  باید نگهداری شود تا مبنایی برای ادامه ارزیابی فراهم باشد.

(1) بازرسی موارد و شرایط موجود در بند 3-2.1.3 و 3-2.1.4

(2) تکمیل هر گونه ارتقاء ایمنی توصیه شده توسط سازنده جرثقیل را تایید کنید

(3) حضور مستندات قابل اجرا اخیر منتشر شده توسط تولید کننده جرثقیل را تأیید کنید.

(4) تأیید صحت عملکرد سیستم های مایع و شرایط باتری را بررسی کنید.

(5) باید به آزمایشهای غیرمخرب تمام مواد اتصال دهنده ی برج و زاویه ی چرخش یا جایگزینی مطابق دستورالعمل های تولید کننده توجه شود.

(6) بازرسی اعضای تغییر شکل یافته، ترک خورده یا خورنده در ساختار جرثقیل. اگر علائم آسیب احتمالی مشاهده می شود، برای تعیین اینکه آیا یک خطر وجود دارد یا خیر، باید سطح بالایی از معاینه غیرمخرب یا حذف رنگ انجام شود.

(7) سیستم های موتور، موتورها و جعبه های دنده را بر اساس الزامات فرکانس سازنده جدا سازید و آنها را بررسی کنید.

(8) بررسی و آزمایش تمام قطعات الکتریکی، از جمله سیم کشی، درایو ها، کنترل ها و اتصالات.

(9) بازرسی قرقره، از جمله بلبرینگ و شیار

(10) حلقه حرکتی را بازبینی کنید، از جمله جداسازی قطعات مورد نیاز در بازرسی، تمیز کردن و تعمیر و نگهداری.

(ب) برای جرثقیل های برج که دائمی نصب شده اند با  سال10 خدمت یا بیشتر ، بازرسی های مشخص شده در بند (الف) فوق باید در فواصل سالیانه انجام شود. الزامات جداسازی قطعات تحت بند (a)(7)و (a)(10) فقط زمانی لازم است که توسط سازنده مشخص شود.

اگر اپراتور مهارت و تجربه لازم برای تست جرثقیل تاور را نداشته باشد، خطرات ایمنی کارکنان را به خطر می اندازد.
شخصی که تست جرثیقل تاور را انجام می دهد باید گزارش تهیه نماید.
این بازرسی ها هرگز نباید نادیده گرفته شود زیرا به تضمین ایمنی و کارایی کار کمک می کند.

بخش  3-2.2.1: تست جرثقیل تاور

(الف) در صورتیکه معیارهای تست ارائه شده توسط سازنده [ به بند 3-1.9.1(i) مراجه نمایید] از اطلاعات ارائه شده در این بخش متفاوت است، معیار سازنده باید اولویت داشته باشد.

(ب) تست ها باید توسط یک شخص تعیین شده انجام شود. هر گونه نقص شناسایی شده باید مورد بررسی قرار گیرد و تصمیم گیری توسط یک فرد واجد شرایط در مورد اینکه آیا آنها خطر آفرین هستند یا خیر صورت گیرد.

3-2.2.1 تست های عملیاتی

(الف) هر بار که یک جرثقیل احداث می شود یا دوباره تنظیم می شود، قبل از استفاده اولیه، باید مطابق بند 3-1.7  آزمایش شود.

(ب) بعد از یک تعمیر، اگر یک فرد واجد شرایط تعیین کند که آزمایش قبل از بازگشت جرثقیل به خدمت لازم است ، جرثقیل باید آزمایش شود.  اگر تست بار نیاز باشد، باید مطابق با بند 3-1.7 باشد.

(c) یک رکورد از آزمایش های عملیاتی هنگامی که یک جرثقیل احداث، بازسازی و تعمیر می شود باید تکمیل شود و تا زمانی که آزمایش بعدی انجام شود،  نگه داری شود. حداقل رکورد باید تاریخ آزمون، آزمایشات انجام شده و نتایج به دست آمده را نشان دهد.

3-2.2.2 روش های تست عملیاتی برای دستگاه های محدود کننده جرثقیل تاور برجی

دستگاه ها تنظیمات فعال دستگاه محدود باید توسط آزمون های زیر تعیین شود:

(الف) محدودیت بالابر (ضد دو بلوک) باید با یک قلاب خالی مورد آزمایش قرار گیرد و شامل یک سری از اجرا ها می باشد، که هر کدام در سرعت افزایش قلاب، تا حداکثر سرعت است. مکانیسم های اجرایی کاهش سرعت و محدودیت دستگاه باید تنظیم شود به طوری که از two blocking جلوگیری می کند.

(ب) حرکت و استقرار واگن برقی ( ترولی)، محدود کردن لفینگ بوم و کاهش سرعت و آزمایش محدودیت حرکت جرثقیل باید با یک قلاب خالی انجام شود که از یک سری از عملیات هایی که هر حرکت در افزایش سرعت تا حداکثر سرعت تشکیل شود.

(پ) تنظیمات دستگاه محدودیت بار باید با استفاده از یک آزمایش بار با استفاده از بارهای آزاد معلق، همانطور که توسط سازنده جرثقیل تاور مشخص شده است انجام شود، یا در صورت عدم وجود آن، دستورالعمل یک فرد واجد شرایط، تایید شود. در صورت عمل نکردن یا  یا ناکارآمد  بودن،  تعمیرات را بلافاصله انجام ندهید، به بند 3-2.3.2  و 3-3.2.1(b)(4) مراجعه کنید.

3-2.3.2 نگهداری، تنظیم و تعمیر جرثقیل تاور

مراحل تعمیر و نگهداری، تنظیمات و تعمیرات مورد نیاز توسط بازرسی مطابق با بند  3-2.1که موجب ایجاد شرایط خطرناک می شود باید قبل از عملیات جرثقیل اصلاح شود. تنظیمات و تعمیرات باید توسط پرسنل تعیین شده انجام شود.

(الف) قبل از تعمیر و نگهداری، تنظیمات و یا تعمیرات آغاز شده، اقدامات احتیاطی زیر باید انجام شود:

(1) جرثقیل های قابل جایجایی را به مکانی که حداقل تداخل را با سایر جرثقیل ها و عملیات در منطقه ایجاد می کنند، حرکت دهید.

(2) تمامی کنترل کننده ها را به حالت خاموش تنظیم کنید.

(3) کلید اصلی یا اورژانس را باز کنید و قفل کنید، به غیر از اهداف تست.

(4) هشدارها یا علائم خارج از سفارش، یا از روش های قفل گذاری مناسب / برچسب زدن استفاده کنید.

(5) جایی که جرثقیل های دیگر در همان باند اجرا می شوند، برای جلوگیری از تداخل با جرثقیل بیکار، راه آهن را متوقف کنید، یا یک فرد سیگنال را در یک نقطه بصری برای مشاهده رویکرد جرثقیل فعال و هشدار به اپراتور خود قرار دهید.

(6) ماشین آلات باید ثابت بماند در حالی که روان کننده ها اعمال می شوند و حفاظت از پرسنل لازم است مگر اینکه برای روانکاری اتوماتیک مجهز باشد.

(ب) تنظیمات لازم برای اطمینان از عملکرد صحیح اجزاء باید حفظ شود.

مثال زیر:

(1) مکانیسم عملكرد

(2) محدود کردن دستگاه

(3) سیستم های کنترل

(4) سیستم های ترمز

(5) نیروگاه ها

پس از تعمیر و نگهداری، تنظیمات و یا تعمیرات تکمیل شده، جرثقیل تاور تا زمانی که تمام حفاظ ها مجددا نصب نشده اند نباید به به سرویس بازگزداننده شود، دستگاه های محدود کننده و حفاظتی باید مجددا فعال شوند، تجهیزات تعمیر و نگهداری حذف شوند و احتیاط هایی که در بند(الف) بالا ذکر شده اند به طور مناسب برطرف شوند.

شرکت نیک بینش کارن در زمینه بازرسی جرثقیل، تست آسانسور، بازرسی مخازن ذخیره، بازرسی دیگ آبگرم، بازرسی دیگ بخار، بازرسی لیفتراک و … فعالیت دارد.