در ساده ترین شرایط، یک جرثقیل های سقفی یک ماشین یا قطعه ای از تجهیزات است که به شما اجازه می دهد تا مواد سنگین را از یک مکان به مکان دیگر به روش دقیق بردارید.  یک تعریف واحد برای جرثقیل سقفی وجود ندارد، زیرا هر جرثقیل سقفی برای یک هدف خاص و یا برنامه برای مطابقت با نیازهای کسب و کار به دقت طراحی و مهندسی شده است و مورد استفاده قرار می گیرد.

پیکربندی جرثقیل های سقفی

جرثقیل های سقفی می توانند در هر نوع پیکربندی طراحی و ساخته شوند و اجزاء مختلف را می توان مبادله یا طراحی کرد تا ظرفیت و عملکرد آن را بهبود بخشد. برخی از محبوب ترین دلایل استفاده از جرثقیل سقفی عبارتند از:

بارگیری یا تخلیه مواد از کامیون

حرکت مواد در اطراف تسهیلات کارآمدتر از یک موتور دوار یا نیروی انسانی

چرخش یا کشیدن مهره ها در ماشین های مهرزنی در یک مرکز تولید

تغذیه مواد خام را به یک دستگاه در یک کارخانه تولیدی

حرکت قطعه یا قطعات پایین یک خط تولید در یک حالت کنترل شده

انتقال ظروف در اطراف یک کارخانه کشتی سازی و یا ریل سازی (راه آهن)

علاوه بر ساده كردن برخی از فرآیندها كه در بالا توضیح داده شده است، دو دلیل عمده وجود دارد كه شركت می خواهد یك جرثقیل سقفی یا مجموعه ای از جرثقیل های سقفی را در تسهیلات خود نصب كند:

جرثقیل های بهره وری کارآمدتری نسبت به استفاده از گروهی از کارگران یا دو موتور برای بلند کردن و انتقال مواد دارند و می توانند 2-3 برابر سریعتر کار کنند. فکر کنید که چگونه یک سازنده، کارخانه یا انبار می تواند فرآیندها و مراحل خود را با معرفی یک جرثقیل سقفی به منظور تاتوماتیک کردن بلند کردن، مانور و تخلیه مواد در تاسیسات خود، ساده کند.

ایمنی یکی دیگر از مزایای نصب جرثقیل سقفی در یک کارخانه ساخت، مونتاژ و انبارداری است. جرثقیل ها می توانند برای بلند کردن و انتقال مواد در دورترین محیط های استفاده شوند و می توانند مواد خورنده یا خطرناک مانند فلزات داغ، مواد شیمیایی و بارهای سنگین را اداره کنند. ایستگاه کاری یا جرثقیل می تواند برای کمک به کارگران با حرکت اشیاء سنگین به شیوه ای کنترل شده و کمک به کاهش آسیب های حرکتی تکراری و فشار عضلات کمک کند.

مزایای جرثقیل سقفی

کاهش در حوادث محل کار
کاهش خسارت محصول یا مواد
گردش کار بهبود یافته
هزینه های پایین
راه حل سبز که اثرات زیست محیطی را کاهش می دهد.

اجزای جرثقیل های سقفی چه هستند؟

به منظور درک بهتر برخی از اصطلاحات که بعدا در مورد انواع جرثقیل های مختلف توضیح خواهیم داد، ما در مورد قطعات و اجزای مختلف جرثقیل بحث خواهیم کرد و نحوه عملکرد و طراحی آنها را تحت تاثیر قرار می دهد.
قلاب (hook) : بار برداشته شده با استفاده از یک قلاب که به بالابر متصل می شود، پشتیبانی می شود.

بالابر(HOIST) : چیزی است که بلند می کند و بار را با استفاده از طناب یا زنجیر نگه می دارد، بلند می کند یا پایین می آورد . بالابر را می توان به صورت دستی (با دست)، با برق، و یا با هوا فشرده (پنوماتیک) استفاده کرد.

کالسکه – واگن برقی (TROLLEY ): واگن برقی از بالابر پشتیبانی می کند و به صورت افقی در امتداد پل جرثقیل حرکت می کند تا قبل از برداشتن یا پایین آوردن بار، بالابر و قلاب را در موقعیت مناسب قرار دهد. کالسکه را می توان به صورت طراحی زیر پل یا بالای پل پیکربندی کرد.

جرثقیل سقفی اجرا در پایین (Under Running / Underhung )  در این نوع کالسکه بر روی فلنج پایین تیرآهن جرثقیل اجرا می شود.
جرثقیل سقفی اجرا در بالا(Top Running) کالسکه بر روی ریل های نصب شده به بالای تیرآهن جرثقیل متصل است و اغلب در طرح های دوپل با ظرفیت بالاتری دیده می شود.

BRIDGE – یک پرتو باربری که عرض ساختمان را اجرا می کند. این جزء اصلی ساختاری است که باند فرودگاه ها را متصل می کند و با استفاده از چرخ دستی به جلو و عقب حرکت می کند.

یک پل ممکن است از یک یا دو پرتو تشکیل شده باشد که اغلب به عنوان یک تک تیر یا دو جداره طراحی می شود. سرامیک ها را می توان از فولاد نورد ساخته شده یا می توان از طریق جوشکاری پرتوها به یک جعبه فولادی طراحی کرد.

اجزای جرثقیل

پل:

یک تیرآهن حمال بار که در عرض سازه حرکت می کند . این مولفه ی اولیه ساختاری است که ریل ها را به هم متصل کرده و  بالابر را با استفاده از ترولی جلو وعقب می برد.

ریل:

چیزی که جرثقیل پلی برای حرکت به سمت بالا و پایین روی آن سفر می کند. جرثقیل های Top-running معمولا روی ریل های ASCE / railroad اجرا می شوند. جرثقیل های دروازه ای نیز می تواند از یک سیستم ریلی یا مسیری که در کف نصب شده است استفاده کند تا در پل به عقب و جلو حرکت کنند.

چرخ باربری انتهایی(END TRUCKS)- در واقع در هر دو طرف پل، کامیون های انتهایی، پل را به بالا و پایین ریل با استفاده از یک سری چرخ ها که روی ریل سوار می شوند حرکت می دهند. هر تراک نهایی می تواند بر اساس ظرفیت جرثقیل، پیکربندی 2، 4 یا 8 چرخ را داشته باشد.

ضربه گیر- Bumpers برای جذب انرژی جرثقیل طراحی شده اند و ضربه ناشی از پایان حرکت جرثقیل وترولی در ریل را به طور کنترل شده و با به حداقل رساندن نیروها،  کاهش می دهد. ضربه گیر می تواند به پل، چرخ دستی، و یا ریل انتهایی متصل شود.

کنترل – کنترل معمولا در یک پنل بر روی جرثقیل یا بالابر نصب می شود و آویز یا کنسول رادیویی از راه دور به اپراتور اجازه می دهد تا جرثقیل را اجرا کند. این کنترل ها درایو و موتور را افزایش می دهند و می توانند درایوهای فرکانس متغیر (VFDs) را برای کنترل سرعت بارگیری برای موقعیت دقیق بارگذاری کنترل کنند.

انواع جرثقیل سقفی

جرثقیل سقفی تک پل

جرثقیل سقفی رونشین تک پل

جرثقیل سقفی آویز تک پل

جرثقیل سقفی دوپل

جرثقیل پردازش

جرثقیل مدولار

جرثقیل پلی

جرثقیل دروازه ای

جرثقیل مونوریل

جرثقیل بازویی

جرثقیل WORKSTATION

بازرسی جرثقیل سقفی شرکت نیک بینش کارن

شرکت نیک بینش کارن کلیه موارد بازرسی فنی جرثقیل های سقفی و بازرسی ایمنی جرثقیل های سقفی را با بهره گیری از کارشناسان مجرب انجام داده و صدور گواهی سلامت جرثقیل را طبق استاندارد های جهانی و سازمان استاندارد ایران ارائه می دهد.

شرکت نیک بینش کارن متخصص در زمینه تست هیدرواستاتیک مخازن تحت فشار، گواهی سلامت جرثقیل ، تست و بازرسی لیفتراک و گواهی سلامت لیفتراک و بسیاری از خدمات دیگر در این زمینه می باشد.

این شرکت با سالها تجربه در حوزه تست و بازرسی مخازن تحت فشار ، دیگ های بخار، تست هیدرو و تست ضخامت سنجی دیگ بخار و آبگرم، بازرسی آسانسور، بازرسی استاندارد آسانسور، تست لیفتراک، ریچتراک، استاکر ، بازرسی جوش، تست جوش، اجرای چاه ارت و همبندی چاه ارت می باشد.

از این رو با سالها فعالیت در بازار صنایع نفت و گاز ایران و کشورهای همسایه توانسته است اعتبار و تجربه خوبی را برای خود و پرسنل متخصص خود کسب نماید لذا برای انجام خدمات تست و بازرسی می توانید با اطمینان خاطر با شرکت ما تماس حاصل نمایید و با کارشناسان ما در تماس باشید.