شرکت نیک بینش کارن صدور گواهی سلامت جرثقیل تاور(برجی)، جرثقیل سقفی ، جرثقیل موبایل (متحرک)، جرثقیل دروازه‌ای و انواع مختلف جرثقیل کارگاهی، ساختمانی و … را به صورت تخصصی طبق استاندارد OSHA ، CMAA و ASME B30 با بهره گیری از کارشناسان با تجربه این صنعت انجام می‌دهد.برای دست‌یابی به دستورالعمل جامع ایمنی جرثقیل دنبال کردن هر 3 دستورالعمل بازرسی جرثقیل یعنی OSHA 1910.179 و ANSI / ASME B30.2 ضرور می‌باشد. گروه ما دارای تجربه بیش از 12 سال تجربه در زمینه تامین، بازرسی و سرویس انواع جرثقیل ها می‌باشد.

صدور گواهینامه سلامت جرثقیل سقفی

گواهی سلامت جرثقیل سقفی overhead crane

همانطور که قبلا در مقاله بازرسی جرثقیل اشاره کردیم کارفرمایان مطابق با قانون حفاظت و بهداشت کار ایران ملزم به دریافت گواهینامه سلامت جرثقیل از شرکت های ذیل صلاح که دارای مجوز از سازمان ملی استاندارد یا مرکز تحقیقات و تعلیمات حفاظت فنی و بهداشت کار می باشند، مانند شرکت بازرسی فنی و مهندسی کارن هستند . لذا در این مقاله قصد توضیح برخی از موارد مهم که باعث دریافت گواهینامه سلامت جرثقیل و موارد که منجر به رد شدن جرثقیل سقفی می شوند را توضیح دهیم :

موارد مهم در بازرسی جرثقیل سقفی

  1. مستندات و علامت گذاری ها
  2. فواصل جرثقیل سقفی با سازه و ساختمان
  3. سازه جرثقیل
  4. ریل ها
  5. کابین ، نردبان ، پله ها و راهرو ها
  6. ضربه گیر ها مسیر عرضی و طولی
  7. End Stop یا محدود کننده انتهای حرکت جرثقیل
  8.  ضربه گیر های مسیر طولی و عرضی
  9.  پاک کننده ریل و الزامات آن برای مسیر طولی و عرضی
  10.  قلاب جرثقیل سقفی
  11. سیم بکسل و زنجیرها
  12. الزامات الکتریکی ، تابلو برق ها و سیستم ارتینگ
  13. کابین (در جرثقیلهای سقفی که با کابین کنترل می شوند )
  14. محافظ سقوط کالسکه یا پل جرثقیل سقفی (Drop Stop )
  15. میکروسوییچ ها و قطع کن های قلاب و محدود کننده حرکت جرثقیل
  16.  تست عمکردی
  17.  تست استاتیک جرثقیل سقفی
  18. تست دینامیک جرثقیل سقفی

موارد فوق در بازرسی جرثقیل سقفی بررسی شده و در صورتی که با الزامات استاندارد بازرسی جرثقیل ASME B30.2 مطابقت داشته باشد منجر به صدور گواهی سلامت جرثقیل سقفی می شود . مواردی که منجر به رد جرثقیل می شود می توان به عدم وجود ضربه گیر ، وجود ایراداتی مانند زدگی و پیچ خوردگی سیم بکسل ، خوردگی ، جوشکاری و زنگ زدگی قلاب ، عدم عملکرد میکروسوییچ ها ، عدم وجود بار جهت تست استاتیک جرثقیل سقفی و تست دینامیک جرثقیل سقفی و … اشاره کرد .

گواهینامه سلامت جرثقیلنکات ایمنی برای عملکرد جرثقیل سقفی

  1.  قبل از استفاده ، اطمینان حاصل کنید که جرثقیل برای کاری که برنامه ریزی شده مناسب است. مطمئن شوید که از حرکت ، ارتفاع و ظرفیت مناسبی برخوردار است.
  2. جرثقیل سقفی را قبل از استفاده به صورت چشمی بررسی کنید. آسیب ، ساییدگی و عملکرد صحیح همه قطعات را بررسی کنید.
  3. وزن بار را تأیید کنید. ظرفیت کلیه تجهیزات از جمله تجهیزات بار برداری ، طناب ها و قلاب را بررسی کنید. از این ظرفیت ها فراتر نروید.
  4. اسلینگ مناسب را برای هر بالابر جرثقیل سقفی انتخاب کنید. قبل از استفاده از زنجیرها و سایر تجهیزات بار برداری سایش ، کشش یا آسیب دیدگی آنها را بررسی کنید. از اسلینگ های آسیب دیده یا معیوب استفاده نکنید. در گوشه های تیز از نرم کننده استفاده کنید. زنجیرهای شکسته را برش نزنید.
  5. هنگام برقراری ارتباط با اپراتور جرثقیل ، از سیگنالهای توافق شده واضح استفاده کنید. به جز سیگنال توقف . اپراتور جرثقیل باید فقط یک فرد ( یک سیگنالر تعیین شده ) را دنبال کند. در مواردی که از کنترل کننده سیمی یا از راه دور استفاده می شود ،
  6. اپراتور باید قبل از بلند کردن بار ، با تمام عملکردهای آن آشنا شود.
  7.  قبل از شروع بالابری جرثقیل سقفی به همه افراد در منطقه بالابر بار هشدار دهید. اطمینان حاصل کنید که مسیر بار از افراد و موانع ایمن می باشد و در مسیر جرثقیل خطری وجود ندارد . بارها را روی کسی بلند نکنید . قلاب جرثقیل سقفی را قبل از بلند کردن روی بار قرار دهید تا از چرخش بار جلوگیری شود.
  8.  زنجیر را کاملاً به قلاب بالابر بچرخانید و از بسته بودن قفل ایمنی ( ضامن ) اطمینان حاصل کنید.
  9. قسمت های زنجیر استفاده نشده را ایمن کنید . اسلینگ ها را نکشید و مواد شل را روی باری که بلند می شود نگذارید.
  10. حرکت بار را به آرامی انجام دهید. نوسان بار را به حداقل برسانید.
  11.  هنگام حرکت جلوتر از بار بروید و هشدار دهید .

صدور گواهینامه سلامت جرثقیل برجی (تاور)

صدور گواهی سلامت جرثقیل سقفی، تاور (برجی)، موبایل (متحرک) و دروازه ای

با توجه به افزایش و توسعه صنعت و ساختمان در ایران و افزایش استفاده از جرثقیل های تاور یا برجی در پروژه های بزرگ ساختمان مانند برج سازی و همچنین نیاز جابه جایی قطعات در کارخانجات سیمان در بالای سیلو ها و … استفاده از جرثقیل برجی بسیار ضروری و مهم بوده و از طرفی با توجه به تحریم کشور ایران و افزایش قیمت قطعات وارداتی جرثقیل تاور این دستگاهها دچار فرسایش شده و جابه جایی این جرثقیل ها در کارگاههای مختلف و دست به دست شده آنها نیز بیشتر به این موضوع دامن زده است از این رو مسئله ایمنی این دستگاهها و نظارت بر کارکرد صحیح آنها دریافت گواهینامه جرثقیل تاور را نیز با چالش جدی مواجه کرده است . در این مقاله قصد داریم موارد مهمی که در ایمنی جرثقیل تاور و دریافت گواهینامه سلامت جرثقیل تاور نقش بسزایی دارد را بررسی کنیم . همان طور که در مقالات گذشته ذکر شد مرجع بازرسی جرثقیل تاور در ایران استاندارد ASME B30.3 می باشد و شرکت های بازرسی مطابق با دستورالعمل ها و چک لیست هایی که از این استاندارد استخراج می کنند نسبت به بازرسی جرثقیل تاور اقدام می کنند و در صورت عدم وجود مغایرت دستگاه با این استاندارد گواهینامه سلامت تاور صادر خواد شد .

مواردی مهم در بازرسی جرثقیل برجی تاور

  1. مستندات و دفترچه برافراشته سازی و برچیدن جرثقیل تاور
  2. ارائه تاییدیه ارت از مرکز تحقیقات و تعلیمات حفاظت فنی و بهداشت کار
  3. ارائه تاییدیه فونداسیون
  4. بررسی نحوه نصب مطابق با دستوالعمل سازنده جرثقیل
  5. بررسی و تست سازه فلزی جرثقیل تاور
  6. بررسی فواصل جرثقیل تاور با سازه و ساختمان
  7. ریل های حرکت کالسکه
  8. کابین ، نردبان ، پله ها و راهرو ها که ضروریست مطابق با استاندارد ANSI A14.3 باشد
  9. ضربه گیر های کالسکه و پایه ( در صورتی که متحرک باشد )
  10. End Stop یا محدود کننده انتهای حرکت جرثقیل
  11. پاک کننده ریل
  12.  قلاب جرثقیل تاور
  13.  سیم بکسل و زنجیرها
  14. الزامات الکتریکی ، تابلو برق ها و همبندی سیستم ارت
  15.  کابین
  16.  محافظ سقوط کالسکه
  17. میکروسوییچ ها و قطع کن های قلاب و محدود کننده حرکت جرثقیل
  18. تست عمکردی
  19. تست استاتیک جرثقیل تاور
  20. تست دینامیک جرثقیل تاور

موارد فوق در بازرسی جرثقیل تاور بررسی شده و در صورتی که با الزامات استاندارد بازرسی تاور ASME B30.3 مطابقت داشته باشد منجر به صدور گواهینامه سلامت جرثقیل تاور می شود . مواردی که منجر به رد جرثقیل می شود می توان به عدم وجود مستندات نصب ، عدم وجود تاییدیه فونداسیون جرثقیل تاور ، وجود عیوبی مانند زدگی و خوردگی در سیم بکسل ، عدم وجود بار جهت تست استاتیک جرثقیل تاور و تست دینامیک جرثقیل تاور و … اشاره کرد .

 

نکات ایمنی برای عملکرد جرثقیل تاور

نکات صدور گواهی سلامت جرثقیل تاور

جرثقیل های برجی از مهمترین و گرانترین تجهیزات در هر پروژه بزرگ ساختمانی هستند ، اما همچنین اگر اقدامات ایمنی مناسب انجام نشود ، این خطر بسیار جدی است. در حالی که حوادث جرثقیل برجی کم اتفاق می افتد ، اما می تواند منجر به نتایج دلخراش و پرهزینه ای از جمله جراحت یا مرگ ، خسارت مالی ، تأخیر پروژه ، جریمه ها و پرونده های قضایی و همچنین خسارت اعتبار برای پیمانکار شود.

بهترین راه برای کمک به کاهش حوادث تعهد شرکت شما به ایمنی و اخذ گواهینامه سلامت تاور است – از مدیران گرفته تا کارگران با حمایت از برنامه های تشویقی  برای دور ماندن از حوادث است . با استفاده از این پایه ، بازرسی فنی تاور و روش های زیر می توانند به کاهش خطرات مشترک مرتبط با تاورکرین ها کمک کرده و پروژه ها را به جلو سوق دهند.

1) یک مهندس متخصص استخدام کنید . یک مهندس حرفه ای دارای مجوز و متخصص در عملیات تاورکرین می تواند بهترین نوع ، اندازه و تعداد جرثقیل تاور را برای طیف وسیعی از عوامل انتخاب کند. سپس مهندس یک نقشه دقیق و مهندسی شده را در طول عملیات جرثقیل برجی در پروژه ایجاد می کند. این طرح باید شامل موارد زیر باشد:

  • مکان یا موقعیت
  • شرایط زمینی
  • ساختار پایه و سازه
  • ارتفاع برج
  • مکان های اتصالات به سازه
  • ارزیابی نیرو بار و گشتاور ها
  • نیرو های ناشی از وزش باد
  • و همچنین تجهیزات و لیست اجزا ، از جمله سازنده جرثقیل ، شماره مدل ، شعاع مربوطه و جزئیات ظرفیت.

سپس نقشه ها و مشخصات بررسی شده توسط مهندس متخصص برای بررسی به بخش ساختمان می رود. تا زمانی که این نقشه ها تصویب نشوند ، هیچ کاری در مورد جرثقیل های برجی شروع نمی شود.

2) بازرسی حین نصب جرثقیل تاور را یک شرکت مستقل بازرسی فنی جرثقیل که دارای مجوز جهت صدور گواهینامه سلامت است می تواند انجام دهد و نقشه ها و محاسبات مهندس متخصص را بررسی کند و باید بررسی های دوره ای و در محل نصب جرثقیل تاور ، صعود و برچیدن را انجام دهد تا تأیید کند که نصب و مراحل کار مطابق با برنامه های مصوب ، دستورالعمل سازنده و استاندارد بازرسی جرثقیل تاور ASME B30.3 است.

3) از آموزش و هماهنگی ایمنی اطمینان حاصل کنید. همه کارگرانی که در فعالیت های جرثقیل تاور قرار دارند باید آموزش ایمنی را تکمیل کنند که به شرح زیر است :

  • محافظت در برابر سقوط
  • مونتاژ و جدا کردن جرثقیل برجی
  • برنامه ریزی قبل از بالا بردن بار
  • محاسبه وزن و مواد
  • استفاده از تجهیزات بار برداری
  • انتخاب و بازرسی ابزار مناسب
  • ارتباط و سیگنالینگ با اپراتورهای تاورکرین
  • پیمانکار عمومی باید قبل از نصب ، صعود و برچیدن جرثقیل تاور جلسه ایمنی پیش از ساخت را با حضور مدیر کارگاه ، مهندس متخصص جرثقیل برجی ، مدیر ایمنی ، اپراتور جرثقیل برجی ، فرد سیگنالر و کارگران مربوطه برگزار کند .

4) برنامه های کاری ایمنی شغلی ایجاد کنید. یک برنامه ارزیابی ریسک / ایمنی شغلی برای هر یک از عملیات جرثقیل های برجی ، تکمیل مراحل برای هر کار ، خطرات احتمالی آنها و اقدامات انجام شده برای از بین بردن یا کنترل آنها را انجام دهید. هر پیمانکار طرح خود را برای بررسی به مدیر کارگاه ارائه می دهد و طرح مصوب در جلسه ایمنی پیش از انجام پوشش داده می شود. برای هر یک از پیمانکاران بسیار مهم است که برنامه را با خدمه ای که کار را انجام می دهند بررسی کنند و اعضای خدمه این طرح را امضا کنند و گواهی کنند که آنها در جلسه شرکت کرده اند و برنامه را درک می کنند.

5) محاسبات باد . با توجه به نیازهای سازنده جرثقیل برجی ، شهر / منطقه / کشور یا مهندس متخصص جرثقیل برجی ، باید یک برنامه اقدام به محاسبات باد تهیه شود که اقدامات ایمنی را برطرف کند.

مرحله برافراشته سازی جرثقیل برجی

6) یک تیم واجد شرایط را جمع کنید. نصب برج جرثقیل به کارگران با تجربه در چنین عملیاتی نیاز دارد ، از جمله یک ریگر مجاز ، مهندس متخصص جرثقیل تاور، مجوز تاورکرین از قسمت ساختمان ، ناظر پروژه واجد شرایط که مسئول هماهنگی و نظارت بر نصب است باید علاوه بر محدودیت های شرایط آب و هوایی ، رعایت نکات ایمنی که مطابق با برنامه های مصوب ، ترافیک و کنترل عابر پیاده را تضمین می کند ، در محل باشد.

7) مهره ها و پیچ ها را به درستی با گشتاور ذکر شده کنترل کنید.
یک خطای معمول در نصب جرثقیل برجی ، استفاده از روش های پیچ و مهره و گشتاور نامناسب است. تمام مهره ها و پیچ ها باید از اندازه و درجه مناسب به خوبی روغن کاری شده و به اندازه کافی محکم شوند . مهره ها یا پیچ و مهره های شل باید جایگزین شوند تا دوباره سفت شوند.

8) نظارت پایه جرثقیل تاور در اسرع وقت پس از اتمام نصب جرثقیل تاور ، ارتفاع اولیه را کنترل کنید ، سپس فواصل را چک کنید تا مشخص شود که آیا جا به جایی رخ داده است.

صدور گواهی سلامت جرثقیل سقفی، تاور (برجی)، موبایل (متحرک) و دروازه ای

مرحله عملیاتی

9) برنامه بار برداری را تدوین کنید.
قبل از شروع عملیات جرثقیل برجی ، باید یک برنامه بار برداری در نظر گرفته شود و یک ریگر واجد شرایط تعیین شود که آموزش نظارت بر فعالیت های باربرداری مرتبط با پروژه و مجوز خاموش کردن عملیات بالابر را که ناامن تلقی می شود ، انجام دهد. برنامه باربرداری باید شامل انتخاب مناسب تجهیزات مورد نیاز برای انجام ایمن کلیه عملیات بالا بردن ، بازرسی منظم کلیه تجهیزات و قبل از بلند کردن هر بار و همچنین نگهداری تجهیزات باشد.

10) بارهای پیش بینی شده را محاسبه کنید. قبل از بلند کردن هر بار ، وزن و وزن های جانبی آن باید همراه با ابعاد بوم و شعاع کار محاسبه شود تا اطمینان حاصل شود که بارها در حد مجاز جرثقیل هستند.

11) سرعت باد را کنترل کنید.
جرثقیل های برجی را به باد سنج مجهز کنید تا باد ، میانگین سرعت باد و تلاطم باد را اندازه گیری کند. حداکثر سرعت مجاز باد را با توجه به نیاز سازنده یا استاندارد بازرسی جرثقیل تاور اعلام کنید و پس از رسیدن باد و یا باد پایدار ، عملکرد جرثقیل را متوقف کنید. اگر اپراتور جرثقیل احساس کند که شرایط آب و هوایی باعث نگرانی ایمنی می شود ، باید اختیار خاموش کردن جرثقیل را داشته باشد.

12) از خطوط برق دور بمانید.
اگر در شعاع چرخش جرثقیل خطوط برق هوایی وجود دارد ، اطمینان حاصل کنید که فاصله کافی برای جلوگیری از تماس تصادفی وجود دارد. برای تعیین اینکه آیا می توان خطوط الکتریکی را از بین برد یا جدا کرد ، با اداره برق محلی مشورت کنید.

13) جرثقیل برجی را با خیال راحت خاموش کنید.
جرثقیل برجی را هرگز بدون مراقبت رها نکنید ، مگر اینکه بارها از قلاب برداشته شود و نیروی برق خاموش شود یا موتور متوقف شود و از ترمزهای حرکتی و قفل مناسب استفاده شود ( منظور پایه جرثقیل می باشد ، در صورتی که متحرک باشد ) تا دستگاه در شرایط ایمنی قرار گیرد. در صورت عدم مراقبت ، قلاب باید در شعاع مناسب به بالاترین موقعیت کاری برسد و برق خاموش شود.

مرحله برچیدن جرثقیل برجی

روش برچیدن تاورکرین معمولاً برعکس روش مونتاژ است. با این حال ، ارتفاعات درگیر و رابط کاربری با سازه تازه ساخته شده عملیات تخریب را بسیار دشوارتر و خطرناک تر می کند.

14) تعادل را در هنگام جدا کردن حفظ کنید. در هنگام باز کردن جرثقیل تاور ، هرگز هیچ پایه ، پیچ ، آویز و غیره را رها نکنید ، تا زمانی که قطعه یا قطعه به درستی تثبیت شده و متعادل شود و وزن کل توسط جرثقیل دیگری حمل شود.

15) قطعات را از نظر ترک و سایش بررسی کنید.
کارشناسان اکیداً توصیه می کنند هر زمان که جرثقیل به مکان جدیدی منتقل شد ، اتصال بین حلقه دنده در پایه و حلقه بالای برج را بشکنید و پیچ و مهره های استفاده شده را تخریب کنید. حلقه برج را از نظر ترک خوردگی و مسطح بودن سطح پیچ و مهره هنگام جدا کردن و قبل از هر بار نصب بررسی کنید.

صدور گواهینامه سلامت جرثقیل متحرک

صدور گواهی سلامت جرثقیل سقفی، تاور (برجی)، موبایل (متحرک) و دروازه ای

جرثقیل های متحرک یا موبایل نیز مانند سایر جرثقیل ها ضروریست حداقل سالی یکبار بازرسی شود و دارای گواهینامه سلامت باشد . استاندارد بازرسی جرثقیل موبایل ASME B30.5 می باشد . در مقاله قبل راجع به طبقه بندی انواع جرثقیل متحرک که مطابق با استاندارد فوق می باشد صحبت کردیم ، در اینجا به برخی از موارد مهم که در بازرسی جرثقیل موبایل بازرسی می شود و همچنین موارد ایمنی آنها می پردازیم .

موارد مهم در بازرسی جرثقیل متحرک (موبایل)

  1. مستندات و علامت گذاری ها و جدول بار
  2. جک های تعادل و کفشک جرثقیل متحرک
  3. سازه جرثقیل متحرک ( بوم خشک ) و بوم هیدرولیک
  4. سیستم هیدرولیک ، شلنگ ها و اتصالات
  5. کابین ، پله ها و راهرو های جرثقیل موبایل
  6. محدود کننده حرکت بوم (Boom Stop)
  7. تجهیزات کمک اپراتوری
  8. بررسی تمامی شعاع های کاری جرثقیل موبایل
  9. سیلندرهای هیدرولیک
  10. قلاب جرثقیل متحرک
  11. سیم بکسل و زنجیرها
  12. الزامات خودرو و تایر ها
  13.  تست عمکردی
  14. تست استاتیک جرثقیل متحرک
  15. تست دینامیک جرثقیل متحرک

موارد فوق در بازرسی جرثقیل متحرک بررسی شده و در صورتی که با الزامات استاندارد بازرسی جرثقیل متحرک ASME B30.5 مطابقت داشته باشد منجر به صدور گواهینامه سلامت جرثقیل موبایل می شود . مواردی که منجر به رد جرثقیل می شود می توان به عدم وجود مستندات نگهداری و جدول بار ، سایش کفشک ها و شکستگی آنها ، وجود عیوبی مانند زدگی و خوردگی در سیم بکسل ، عدم وجود بار جهت تست استاتیک جرثقیل موبایل و تست دینامیک جرثقیل موبایل و … اشاره کرد .

 

صدور گواهینامه سلامت جرثقیل دروازه ای

جرثقیل های دروازه ای و نیم دروازه ای مانند جرثقیل سقفی جزو طبقه بندی استاندارد ASME B30.2 می باشد و برای بازرسی این جرثقیل ها نیز از همین استاندارد استفاده می شود نکته حائز اهمیت این است که مواردی در این استاندارد بابت جرثقیل های در محیط باز (Out Door) می باشد که ضروریست رعایت شود . این الزامات مانند ترمز پارک ، محل پارک جرثقیل ، محافظت قطعات در برابر گرد و غبار و آب و همچنین سنسور باد سنج می باشد که در راستای دریافت گواهینامه سلامت جرثقیل دروازه ای و جلوگیری از بروز حوادث ضروریست رعایت شود .

صدور گواهی سلامت جرثقیل سقفی، تاور (برجی)، موبایل (متحرک) و دروازه ای

بیشترین خطرات جرثقیل چیست؟

کار با جرثقیل خطرات زیادی را به همراه دارد و روش‌های کاری غیر ایمن می‌توانند منجر به جراحات ، تلفات جانی و هزینه‌های سنگین ساختمان‌ها و مصالح شوند. بنابراین ، مهم است که شما از خطرات اصلی و چگونگی جلوگیری از آن‌ها آگاه باشید.

مزایای صدور گواهی سلامت جرثقیل

  • بهبود بهره‌وری تجهیزات
  • افزایش عمر خدمت رسانی تجهیزات
  • کاهش احتمال تلفات و جراحات به افراد
  • کاهش خطرات مسئولت پذیری سرپرستان
  • تضمین انطباق با قوانین، کدها و استانداردها از جمله: ، ANSI، ASME و OSHA

برای کار با جرثقیل های مکانیکی محرک که قادر به برداشتن باری از سطح حمایت کننده در زیر آن هستند و قادر به انجام یک یا چند حرکت مکانیکی هستند علاوه بر عمل بالا و پایین کردن ، به یک گواهینامه نیاز است.

توجه: “حرکت مکانیکی” به این معنی است که نیرو از موتور یا موتور یا از طریق سیستم های هیدرولیک یا پنوماتیک دریافت می شود. بر این اساس ، برای کار با جرثقیل های بالابر یا بالابر سفارشی ، به یک گواهینامه نیاز نیست ، به عنوان مثال ، صرف نظر از میزان بار بالایی که می توانند بردارند ، به شرطی که فقط برای بالا و پایین کردن نیرو تأمین شوند و حرکت افقی آنها به صورت دستی انجام شود.

موارد بازرسی در صدور گواهی سلامت جرثقیل

این راهنما برای سازه‌های پل جرثقیل سقفی از جمله موارد زیر می‌باشد:

  • تیرآهن‌های پل
  • اتصالات پیچ و جوش داده شده
  • اجرای برنامه منظم بازرسی جرثقیل
  • سکو‌ها، نردبان، پله‌ها، کابین‌های جرثقیل سقفی

یک اپراتور جرثقیل باید از سلامتی نسبتاً خوبی برخوردار باشد تا از ارتفاع محل کار خود به انجام وظایف و وظایف بپردازد.
علاوه بر صدور گواهینامه سلامت جرثقیل بعد از نصب بازرسی‌های دوره‌ای طبق دفترچه راهنما ضروری می‌باشد.
اولین قدم در طراحی یک برنامه بازرسی جرثقیل با کیفیت بالا، ساخت یک داکیومنت دستی کنترل شده شامل روش‌ها و دستورالعمل‌های کاری می‌باشد.
دفترچه راهنما باید دائما بهبود یابد و به روز باشد.
دفترچه راهنما باعث تسهیل در انجام بازرسی جرثقیل سقفی و رویکرد قابل تکرار، و استانداردهای مشخص شده می‌شود.
استفاده از دفترچه راهنما باعث انتقال یکپارچه اطلاعات در تغییر بازرس و پرسنل در حین بازرسی جرثقیل می‌شود.

تعریف دفترچه راهنما باید شامل موارد زیر باشد:

  • کمترین میزان فواصل بازرسی
  • مسئولین و وظایف هر شخص
  • تعیین زمان انجام بازرسی جرثقیل
  • کمترین نیاز برای آموزش و صدور گواهینامه  بازرسان
  • رعایت استاندارد‌ها برای اسناد و مدارک و نگهداری سوابق
  • ارائه فرم‌های بازرسی سفارشی برای جرثقیل‌های مختلف در سایت
  • تعیین سطح جزئیات بازرسی که باید در فواصل مختلف بازرسی انجام شود
  • تعیین معیارهای گزارشات مشکوک و حوزه مشکلات به مهندس مسئول مربوطه

کل برنامه بازرسی جرثقیل سقفی باید از نزدیک توسط تحت نظارت و سرپرستی مهندس با تجربه و آشنا با طرح و سازه‌های بازرسی قرار گیرد.

بازرسی اولیه قبل از خدمات آزمایش های عملیاتی و تست بار

اولین بازرسی طبقه بندی شده، بازرسی اولیه جرثقیل شما می‌باشد که نیازمند 1 فرد واجد شرایط برای بازرسی تمام جرثقیل‌های جدید و تغییر یافته قبل از استفاده اولیه است تا گواهی سلامت جرثقیل شما را صادر کند.
برای ایمنی و بهره وری کارگران و محل کار شما، مهم است که تجهیزات جدید جرثقیل قبل از شروع کار دارای شرایط امن باشند
لذا برای تکمیل اولیه بازرسی جرثقیل، موارد زیر باید از نزدیک بازرسی شوند:

  • عمل بالا بردن و پایین آوردن:
    حرکت بالابر توسط OSHA به عنوان حرکت یک جرثقیل که یک بار را بالا و پایین می‌برد تعریف شده است.
  • ترولی و جابجایی پل:
    کنترل پل و ترولی باید در جایی واقع شود که در آن اپراتور به راحتی بتواند جهت حرکت رو به جلو خود را کنترل کند.
  • سوئیچ‌های محدود کننده قفل، و دستگاه‌های ایمنی:
    تنظیمات سوئیچ‌های محدود کننده بالابر باید با استفاده از یک قلاب خالی در افزایش سرعت تا زمانی که به حداکثر می‌رسد قابل تنظیم باشند.
  • آزمون بار امتیاز:
    بار آزمون نباید بیش از 125 درصد از بار امتیاز باشد، و گزارش آزمون باید بر روی فایلی که به آسانی در دسترس پرسنل است قرار داده شود.

صدور گواهی سلامت جرثقیل

  • صدور گواهی سلامت جرثقیل متحرک
  • صدور گواهی سلامت جرثقیل موبایل
  • صدور گواهی سلامت جرثقیل سقفی
  • صدور گواهی سلامت جرثقیل برجی
  • صدور گواهی سلامت جرثقیل دروازه‌ای
  • صدور گواهینامه سلامت لیفتراک
  • گواهینامه سلامت جرثقیل تاور
  • گواهینامه سلامت جرثقیل برجی

نقش صدور گواهینامه نشان دادن سطح اولیه دانش و مهارت لازم برای کار ایمن تجهیزات و همچنین توانایی تشخیص و جلوگیری از خطرات مرتبط با عملیات است. OSHA ایجاب می کند که نهاد صادر کننده گواهینامه (به عنوان مثال ، NCCCO) توسط یک آژانس معتبر معتبر ملی (ANSI یا NCCA) معتبر شناخته شود تا اطمینان حاصل شود که معیارهای شناخته شده صنعت برای مواد آزمایشی کتبی ، آزمون های عملی ، مدیریت آزمون ، درجه بندی ، امکانات / تجهیزات ، و پرسنل ملاقات کرده اند.

همچنین طبق قانون OSHA ، ارزیابی کارفرما باید اندازه و پیکربندی جرثقیل را که اپراتور قصد دارد کار کند ، در نظر بگیرد ، شامل ظرفیت بالابری جرثقیل ، طول بوم ، یا هر نوع ضمیمه (مانند لبه لنگ) ، و تنظیم وزنه مقابل ، عواملی هستند که مربوط به صدور گواهینامه اپراتور نیستند. هنگامی که اپراتور در اندازه و پیکربندی خاص جرثقیل ارزیابی شد ، آن اپراتور ممکن است تجهیزات دیگری را که به مهارت ، دانش یا توانایی قابل توجهی برای تشخیص و جلوگیری از خطر برای کار نیاز ندارد ، کار کند.

شرکت نیک بینش کارن متخصص در زمینه‌ی بازرسی جرثقیل ، تست جرثقیل، بازرسی فنی جرثقیل و همچنین صدور گواهی سلامت جرثقیل، تست دیگ بخار، تست مخزن تحت فشار  , گواهی سلامت جرثقیل تاور و گواهی سلامت جرثقیل برجی , گواهینامه سلامت جرثقیل متحرک ,گواهینامه سلامت جرثقیل موبایل , گواهی سلامت جرثقیل موبایل ,گواهی سلامت جرثقیل متحرک می‌باشد. انجام تست و بازرسی جرثقیل طبق استاندارد‌ها و با کیفیت بالا و همچنین بهره‌گیری از متخصصین نامی این صنعت اعتبار این شرکت می‌باشد. در صورت درخواست صدور گواهی سلامت جرثقیل به صفحه درخواست بازرسی مراجعه نمایید.

سوالات متداول بازرسی جرثقیل و لیفتراک

1) استاندارد بازرسی جرثقیل و لیفتراک در ایران چیست ؟
در ایران جرثقیل سقفی با استاندارد ASME B30.2 – جرثقیل تاور با استاندارد ASME B30.3 – جرثقیل موبایل با استاندارد ASME B30.5 – لیفتراک با استاندارد ANSI B56.1 بازرسی می شود .

2) کارفرما چه کاری قبل از حضور بازرس باید انجام دهد ؟
ضروریست وزنه تست به مقدار 100% بار نامی یا اسمی جرثقیل جهت تست استاتیک و دینامیک در محل تست وجود داشته باشد و تامین این وزنه بر عهده کارفرما می باشد . این وزنه می تواند از مواد خام و….. در سایت تامین شود .

3) حداکثر زمان صدور گواهینامه سلامت دستگاه چقدر می باشد ؟
مطابق با استاندارد ASME – ANSI حداکثر این بازه 1 ساله می باشد .

4) مقدار وزنه تست جهت تست استاتیک و دینامیک چقدر می باشد ؟
مقدار وزنه باید بین 100% الی 125% حداکثر ظرفیت دستگاه باشد .

5) آیا اپراتور جرثقیل و لیفتراک نیاز به گواهینامه دارد ؟
بله ، اپراتور جهت کار با جرثقیل های سقفی / موبایل و تاور نیاز به گواهینامه دارد که این گواهینامه توسط شرکت های بازرسی صادر می شود و گواهینامه لیفتراک نیز توسط اداره راهنمایی و رانندگی صادر می شود .

6) تفاوت بازرسی اولیه و ادواری در جرثقیل و لیفتراک چیست ؟
زمانی که یک کارفرما نیاز به نصب یک جرثقیل جدید دارد ضروریست بعد از انتخاب مجری یک شرکت بازرسی بر فرآیند اجرای صفر تا صد پروژه نظارت داشته باشد تا این اطمینان حاصل شود که :
آیا این جرثقیل با استاندارد تطابق دارد ؟
آیا مدارک مکانیکال و الکتریکال صحیح اجرا شده ؟
آیا دستورالعمل های جوش / جوشکار و بازرسی جوش صحیح است ؟
آیا متریال استفاده شده کفایت لازم را دارد ؟
آیا طراحی سازه درست است ؟
تفاوت بازرسی اولیه و بازرسی ادواری در این است که در بازرسی اولیه سازه / جوش / متریال و …. موارد ایمنی بررسی می شود در حالی که در بازرسی ادواری فقط صحت عملکرد دستگاه و موارد ایمنی بررسی می شود .