هر زمان که ما به ماشین‌های بزرگ، مانند کامیون های کود کش، محرک زمین، بلدوزر ، جرثقیل ها و دیگر غول های سنگین ساخت و ساز نگاه می کنیم از خود می پرسیم چرا همیشه از رنگ زرد در آنها استفاده شده است؟ چرا جرثقیل‌ها زرد هستند؟ خوب یک توجیه واقعی در تست جرثقیل برای این مسئله وجود دارد.

با توجه به این واقعیت که این جرثقیل ها غول پیکر و بلند هستند این بسیار مهم است که دید آنها را برای دیگران برجسته تر سازیم تا از حوادث کشنده جلوگیری شود. مثلا برای هواپیماهایی که در ارتفاع پایین حرکت می کنند. رنگ زرد برجسته ترین رنگ است به همین دلیل در سراسر جهان برای بازنمایی سیگنال و نشانه از آن استفاده می شود.

رنگ زر که در جرثقیل ها و لیفتراک ها بسیار استفاده می شود بیشترین انعکاس را دارد بنابراین مانع یا هر چیزی که با رنگ زرد مشخص شده باشد از فاصله بسیار دور نیز قایل رویت می باشد. در جرثقیل ها ترکیب رنگ زرد و کمی نارنجی دید جرثقیل را فوقالعاده بالا می برد. حتی تحت شرایط نور کم هواپیما و وسایل نقلیه به آسانی جرثقیل بزرگ را به دلیل اینکه رنگ زرد بازتابنده بالایی دارد، شناسایی می کنند. چرا جرثقیل ها زرد هستند؟

بازرسی و تست جرثقیل

جرثقیل ها ماشین آلات مفیدی در صنعت بشمار می آیند و در انواع مختلف جرثقیل بازویی، جرثقیل موبایل، جرثقیل برجی، جرثقیل دروازه ای، جرثقیل سقفی، جرثقیل متحرک هر کدام بسته به نوع کاربردی که دارند از ابتدای تاریخ به کمک بشر آماده اند تا بلند کردن و جابجایی اجسام سنگین را برای ما آسان کنند اما همانگونه که این ماشین آلان مفید به ما سود می رسانند در صورتی که مورد بی توجهی قرار بگیرند می توانند آسیب های جدی را به کارگران و تجهیزات و تولیدات ما وارد نمایند به همین دلیل بازرسی و تست جرثقیل سقفی ، بازرسی جرثقیل برجی و تست جرثقیل باید به صورت مداوم انجام شود تا سلامت آنها تایید شود.

نه تنها جرثقیل ها بلکه انواع دیگر دستگاه های لیفتینگ از جمله لیفتراک ها باید مورد تست لیفتراک و بازرسی ایمنی لیفتراک قرار گیرند تا حادثه ساز نباشند.

به علاوه از رنگ زرد و نارنجی در رنگ آمیزی لیفتراک ها و بالابر ها هم به دلیل دید بالا استفاده می شود تا از برخورد و حادثه جلوگیری شود.