بسیاری از جرثقیل های موجود در بازار در انواع مختلف وجود دارند که  فرصت های زیادی برای تصادفات را به وجود می آورند. لذا اصول بازرسی جرثقیل در صورتی که به درستی اجرا شود مانع از بروز حوادث می شود.  البته، بازرسی های ایمنی جرثقیل ، به منظور رعایت استانداردهای دولتی و استانداردهای شرکتی انجام می شود. با  وجود این رویه ها و  انطباق ها خطا های بسیار کمی بوجود دارد.

با توجه به OSHA 1910.179، بازرسی های مکرر و دوره ای برای عملکرد مناسب سیستم های جرثقیل، صرف نظر از نوع مورد نیاز است. این بازرسی ها اطمینان حاصل می کنند که در اثر سایش بیش از حد شکافی ایجاد نشده باشد، سیم های الکتریکی از طریق جرثقیل در معرض خطر قرار نگیرند، پیچ ها شل نیست و لیست ادامه می یابد. اگر یک اپراتور نتواند این یافته ها را در طی بازرسی ایمنی جرثقیل روزمره اصلاح کند، هر گونه نقص جرثقیل می تواند منجر به آسیب شود .

اصول بازرسی جرثقیل و اطمینان از ایمنی اپراتور

دانستن اینکه محیط کاری امن است، به کارکنان اجازه می دهد که با اطمینان کامل کار کنند. شک و تردید باعث ایجاد زمینه اشتباه می شود. داشتن دانش این که جرثقیل به طور کامل کار می کند و دارای گواهی سلامت جرثقیل و  ایمن است، اعتماد به نفس کارکنان را برای استفاده بهتر از جرثقیل ایجاد می کند.

اگر یک جرثقیل سقفی در طول بلند کردن و حمل یک محصول یا وسیله سنگین نتواند درست عمل کند نه تنها می تواند به اموال اختصاصی آسیب برساند، بلکه هزینه تعمیرات را شامل می شود و همچنین ممکن است آسیب جدی و یا مرگ و میر را در برداشته باشد . به همین دلیل تعمیر و نگهداری و اصول بازرسی جرثقیل در هر سیستم نباید سرسری گرفته شود. ارزیابی ریسک باعث می شود که عملیات به طور هماهنگ اجرا شود، که برای هر کسب و کار پر رونقی مهم است.

پیاده سازی ارزیابی روزمره و عادت به نگهداری  یک کارگاه ایمن را ایجاد می کند و این به شرکت ها کمک می کند تا استانداردهای ایمنی را رعایت کنند، که در نهایت باعث کاهش حوادث کاری خواهد شد .  با این حال، بازرسی های مکرر و اصول بازرسی جرثقیل ایمنی را تضمین می کند که حادثه بعدی رخ ندهد.

بازرسی های عمده جرثقیل ها، بالابرها و وینچ ها جزء فاکتورهای ضروری یک برنامه تعمیر و نگهداری پیشگیرانه ساختار یافته است و به جلوگیری از هر گونه خرابی یا سوء عملکرد کمک می کند.
موارد بازرسی چشمی در بازرسی جرثقیل
چرخ ها، رینگ ها، محورها، مکانیسم نگهداری چرخ، دنده ها و چرخ دنده ها
اختلالات ساختاری، مکانیکی، الکتریکی، کنترل و عملکرد
کنترل و سیستم های اضطراری توقف
ارتقاء ایمنی تولید کنندگان

بررسی تجهیزات الکتریکی در اصول بازرسی جرثقیل

 آ-  سوئیچ ها و دستگاه های فعال، جداسازی و سوئیچ های جرثقیل، کنتاکتور و سوئیچ محدود
ب-  شیلنگ های تامین، عایق ها، جمع کن های فعلی و کابل کشی
ج-  موتورها، واحدهای آزاد ترمز، مقاومت، نورپردازی، هشدار و دستگاه های سیگنالینگ
د-  تجهیزات حفاظت از برق و شاخص های اضافه بار

موارد اصلی بازرسی جرثقیل

  1. حذف و بازرسی طناب ها، راهنماهای طناب، قاب و درام ها
  2. بازرسی جرثقیل  و بازرسی NDT از اجزای چرخ دنده ی درایو و شفت – با جایگزینی تمام یاتاقان ها و مهر و موم ها توصیه می شود.
  3. جداسازی و بازرسی قطعات ترمز از جمله لنت، درام، اهرم، پین و چشمه.
  4. قلاب ها، بلوک های شفت با جایگزینی بلبرینگ پس از جداسازی قطعات
  5. و بسیاری از موارد دیگر

شرکت نیک بینش کارن با بهره گیری از متخصصین توانا آماده اجرای پروژه های بازرسی جرثقیل و تست جرثقیل و همچنین تست مخارن تحت فشار و تست ضخامت سنجی دیگ بخار و تست هیدرواستاتیک مخازن تحت فشار شما می باشد. این شرکت با سابقه در زمینه بازرسی جوش ، و اجرای چاه ارت نیز متخصص می باشد.